سرعت متوسط یوزپلنگ‌ها درون حیـات وحش تنـها 54 کیلومتربرساعت است؛

 اما مـی‌توانند درون هر قدم با شتابی باورنی بـه شکار خود نزدیک شده و با تغییر

 جهت‌های صحیح آن را شکار کنند.به نظر مـی‌رسد حتما در مورد یوزپلنگ‌ها و سرعت افسانـه‌ای آنـها درون حیـات وحش تجدید نظر کنیم. بافتنی زیرقوری باور کنید یـا نـه سرعت این گربه‌سانان بـه جای 97 کیلومتربرساعت تنـها 54 کیلومتربرساعت است؛ اما این قدرت مانور و شتاب حرکت آنـها درون لحظات نزدیک شدن بـه شکار هست که هر شانسی را از صید مـی‌گیرد.

آلن ویلسون از دانشکده سلطنتی دامپزشکی دانشگاه لندن که مقاله‌اش را بـه تازگی درون نیچر منتشر کرده، بافتنی زیرقوری مـی‌گوید: بافتنی زیرقوری «همـه فکر مـی‌کنند یوزپلنگ‌ها بـه شکلی باورنی سریع هستند و مـی‌توانند با سرعتی نزدیک بـه 100 کیلومتربرساعت بدوند؛ اما این نتایج دقیق نیست. بافتنی زیرقوری این تحقیقات بـه کمک سرعت‌سنج‌هایی با دقت نـه‌چندان مناسب و روی یوزپلنگ‌هایی انجام شده کـه در اسارت بزرگ شده‌اند و با شکار درون حیـات وحش و شیوه‌های آن بیگانـه هستند».

ویلسون و همکارانش با استفاده از قلاده‌هایی کـه به صورت خورشیدی شارژ مـی‌شوند و مجموعه‌ای از ردیـاب جی.پی.اس، شتاب‌سنج‌، ژیروسکوپ‌ و قطعات دیگری کـه مـی‌تواند درک بهتری از زندگی و شکار درون دشت‌ها بـه محققان بدهد، درون آنـها بـه کار گرفته شده، حرکات سه یوزپلنگ ماده و دو یوزپلنگ نر را لحظه‌به‌لحظه ثبت کرده‌اند. بالاترین سرعت ثبت شده توسط این قلاده‌ها 93 کیلومتربرساعت است؛ اما همزمان نشان مـی‌دهد یوزپلنگ‌ها معمولا با سرعتی حدود 54 کیلومتربرساعت مـی‌دوند. درون حقیقت این شتاب گرفتن فوق‌العاده این گربه‌سانان هست که از آنـها شکارچیـانی کم‌نظیر ساخته است. یوزپلنگ‌ها مـی‌توانند درون هر قدم شتاب خود را 3 متربرثانیـه افزایش داده و نزدیک بـه 4 متر درون هر ثانیـه از شتاب خود بکاهند. این افزایش شتاب خیره‌کننده نیـازمند قدرت ماهیچه‌ای حدود 4 برابر نیرویی هست که اوسین بولت (قهرمان دو سرعت جهان) به منظور عبور از خط 100 متر از آن استفاده مـی‌کند.

ویلسون مـی‌گوید: «یوزپلنگ‌ها قهرمان سرعت نیستند. آنـها بخش بزرگی از موفقیت خود را مدیون شتاب گرفتن و قدرت مانور فوق‌العاده خود درون برابر شکارهای سریعی مانند بزهای کوهی و غزال هستند کـه در لحظات پایـانی شکار بسیـارتعیین‌کننده مـی‌شود. شکارهای آنـها حیواناتی چابک هستند و صید آنـها بیشتر از اینکه نیـازمند سرعت بالا باشد، مستلزم مانورهای دقیق و گام‌های حساب شده است».

منبع : http://www.khabaronline.ir/detail/298413/science/nature




[ققنوس باش بافتنی زیرقوری]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 25 Jun 2018 00:53:00 +0000